office@saratravel.ro    Acceptam tichete de vacanta

TransAlpina

„Drumul Regelui” face legatura intre Transilvania si Oltenia. Transalpina este cel mai inalt drum din Romania care poate fi traversat cu masina, avand punctul cel mai inalt in Pasul Urdele, unde atinge 2145m.

Inceputurile acestui drum sunt neclare. Unele surse sustin ca a fost construit prima data de legiunile romane in timpul razboaielor cu dacii,in drumul catre Sarmisegetusa, aveau nevoie de un drum ferit, motiv pentru care pe hartile de istorie este trecut sub denumirea de „coridorul IV strategic roman”.
Pe de alta parte, legenda vorbeste ca, la sfarsitul secolului XVIII inceputul secolului XIX, fiecare familie de localnici a participat la construirea unei portiuni din acest drum, in functie de posibilitatile fizice si financiare ale sale.
Altii afirma ca soseaua a fost construita si pietruita de germani in timpul primului razboi mondial , din ratiuni militare, insa a fost foarte putin folosita.

Cert este ca drumul era folosit in trecut de pastorii din Marginimea Sibiului care isi treceau turmele in Oltenia, si arata precum o poteca prapastioasa atat pentru oameni, dar si pentru animale. Era denumita sugestiv „Poteca Dracului”.

Transalpina a fost reconstruita in perioada interbelica si data in folosinta la 3 ani dupa inaugurare, si anume in 1938. Drumul a mai fost reabilitat in timpul celui de-al doilea razboi mondial, cand germanii aveau nevoie de aceasta cale de acces din motive militare.

Inaugurarea Transalpinei s-a facut in 6 octombrie 1935 de catre regele Carol al II-lea cand suveranul a parcurs drumul la volanul automobilului sau. La acea vreme, drumul era considerat o mare realizare tehnica, cu rol economic, strategic si militar, cu atat mai mult cu cat oamenilor le era proaspata in minte perioada in care li se impusese religia catolica si cand unele familii au plecat pe acest drum pentru a-si pastra traditia.
Conform memoriilor localnicilor, circa 200 de localnici din Jina, judetul Sibiu, insotiti de preotul satului, au luat drumul bejaniei, traversand muntii pe „Poteca Dracului” si stabilindu-se in localitati precum Corbii de Piatra, Novaci sau Vaideeni. Asa se explica si faptul ca locuitorii din Marginimea Sibiului si cei din localitatile Novaci, Vaideeni si Babeni, aflate dincolo de munti, in judetul Valcea, au aceleasi costume nationale, aceleasi traditii si aceeasi ocupatie: pastoritul, fiind cunoscuti sub numele de ungureni”.

Transalpina, Drumul Regelui, porneste din Jina de unde coboara pe o distanta de 7 km pana la Sugag. De aici incepe urcusul. Dupa cativa kilometri se ajunge la barajul Tau si apoi la barajul Oasa.
Transalpina continua traversand in partea stanga Barajul Oasa mergand apoi pana la Obarsia Lotrului.
Tot de la barajul Oasa, in dreapta, se poate lua spre colonia de la „Fetita”, unde s-a construit o manastire. De acolo, urcand spre Sureanu, se trece prin „Luncile Prigoanei”, un loc de trista amintire pentru localnici, deoarece aici erau pedepsiti cei ce vroiau sa plece in bejenie, si se ajunge la Cabana si Iezerul Sureanu, magnific descris de Lucian Blaga, in scrierea „Hronicul si cantecul varstelor”.
Vechea cabana Oasa este acoperita acum de apele lacului de la barajul cu acelasi nume, ca de altfel si celebrul „brad stramb” al lui Mihail Sadoveanu.

Drumul Regelui este acum asfaltat, modernizat pe o distanta de 148 de kilometri, intre Sebes, judetul Alba si Bengesti judetul Gorj.

De la Obarsia Lotrului, aflata intr-o vale cu o deschidere foarte frumoasa, sunt mai multe posibilitati: se poate merge in stanga spre Brezoi ce se afla la circa 60 km, trecand pe langa Lacul Vidra si apoi prin statiunea Voineasa, sau in dreapta spre Petrosani, 35 de km. Pentru a continua insa Drumul Regelui, Transalpina DN 67C, trebuie mers inainte spre Novaci.

De fapt, de abia acum incepe cea mai spectaculoasa parte a Drumului Regal, drumul prin zona alpina, adevarata Transalpina. Serpentinele duc tot mai sus se insiruie una dupa alta, ducandu-ne in locuri tot mai inalte: incepem sa vedem Stefanu, Carbunele, Muntinu, Urdele. Dintr-o data muntele dispare, iar in fata se intinde platoul de langa Varful Carbunele si Iezerul Muntinu de unde se coboara in Caldarea Urdele, pentru ca mai apoi sa se urce in Pasul Urdele, punctul cel mai inalt al Transalpinei 2145 m. Drumul coboara pe langa Varful Papusa in Statiunea Ranca si apoi la Novaci unde se si termina frmosul drum Transalpina.

De cand a fost asfaltat, drumul atrage prin spectaculozitate si peisaje montane care dau omului sentimentul stapanirii naturii, iar ofertele de excursii care includ acest drum sunt foarte cautate de turisti. Una dintre atractii este poposirea la o stana autentica, unde turistii au posibilitatea sa deguste preparate culinare autohtone, sa se relaxeze privind muntele. Astfel vor avea ce povesti prietenilor pe care sigur ii vor indemna sa nu rateze ocazia unei astfel de excursii.

Pe o anumita portiune, anual se organizeaza competiti sportive de viteza in coasta.
Veniti in excursiile reusite Sara Travel si va ve-ti convinge de frumusetile peisajului montan .